دوازده راه پیشگیری از سرخوردن، افتادن و شکستگی

ورزش کردن برای پیشگیری از سقوط و افتادن:وقتی که شما پوکی استخوان دارید اینگونه به نظر می رسد که بهترین راه جلوگیری از حادثه زندگی آرام است. ولی ورزش قدرت، انعطاف پذیری و تعادل را بهتر می کند که اینها باعث می شود شما راحت تر روی پایتان بایستید.از ورزش های آرام مانند پیاده روی و شنا بهره ببرید.سراغ ورزش هایی که شامل خم شدن ها و پیچ خوردن های زیاد است نروید.ورزش هایی مانند گلف یا ورزش هایی که احتمال بالای افتادن دارند مانند اسکی توصیه نمی شوند.اغلب صاحب نظران ورزش تای چای را توصیه می کنند.


 

 

 

 

 

 

 

 

با پزشکتان صحبت کنید:بسیاری از داروها و ترکیبات دارویی می توانند شما را به طور خطرناکی خواب آلوده بکنند و ایجاد سرگیجه کنند.هر چیزی را که به اسم دارو از پزشکتان می گیرید،مرور کنید.آیا هنوز به همه ی آنها نیاز دارید؟ آیا می توانید مقادیر کمتری از این داروها را استفاده کنید؟آیا زمان تغییر دارو فرا نرسیده است؟ همچنین در مورد شرایط بهداشتی ای که ممکن است مضر یا مفید باشد از پزشکتان پرسش کنید.مشکلات گوش و چشم به طور خاص می تواند موجب اختلال در تعادلتان بشود.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

مراقب قدمهایتان باشید:در زمان قدم زدن بسیار مراقب باشید.اگر یک پیاده رو ریز به نظر میرسد از چمن های کنار آن گذر کنید.در زمستان توصیه می شود کیسه ی کوچکی از نمک یا شن را به همراه خود داشته باشید تا شاید در یک مسیر بسیار لیز کمکتان کنید.سنگ مرمر بسیار صیقلی یا سرامیک های کف ساختمان ها می تواند بسیار لیز باشد.لذا بهتر است در صورت امکان  از روی فرش عبور کنید.مراقب سطوح ناصاف، لبه های در و برجستگی های زمین باشید.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

کفش مناسب بپوشید:راه رفتن با پای لخت یا جوراب می تواند باعث افزایش خطر افتادن شما بشود.لذا حتی در داخل خانه هم از کفش استفاده کنید.از کفش هایی با پاشنه ای کوتاه و کف ضد سر خوردن استفاده کنید.مراقب باشید که کفشتان درست پوشیده شود.خانم هایی که در پیدا کردن کفش های مناسب با پنجه ی عریض مشکل دارند ممکن است بتوانند از کفش های مردانه بهره ی بیشتری ببرند.دمپایی های شل شده و یا آسیب دیده را به دور بیندازید و بند کفشهایتان را حتما ببندید.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

خانه را مرتب کنید:لوازم خانه را طوری مرتب کنید که راه رفتن در خانه آسان باشد.میز چای،جای مجله ها ،صندلی های کوتاه و گیاهان را از مسیر راه رفتنتان دور کنید.جعبه ها، روزنامه ها و لباسهایتان را از مسیر حرکت برداریدو مراقب باشید که سیم لوازم برقی و تلفن در مسیر شما نیست.به همین صورت حیاط خانه تان را و مسیر قدم زدنتان را تمیز و بدون مانع نگه دارید.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

آرام حرکت کنید:در خانه به آرامی از روی تخت یا صندلی بلند شوید،برای جواب دادن به زنگ در یا زنگ تلفن عجله نکنید.اغلب اتفاقات در زمانی می افتد که شما در حال عجله کردن هستید.وقتی بیرون می روید برای رسیدن به آسانسور عجله نکنید و در آسانسور را با دست و پایتان نگه ندارید.مراقب برجستگی های خیابان باشید.هیچ نیازی برای عجله وجود ندارد.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

از لوازم ایمنی استفاده کنید:اولین قدم می تواند نصب کردن دستگیره های پلاستیکی و یا بالشهای لاستیکی در حمام باشد.می توانید در دو طرف پلکان نرده نصب کنید.مراقب باشید که تمام فرشها با چسب های مخصوص به زمین چسبیده باشند.اگر شما نیاز به یک نردبان  داشتید از یک نردبان محکم دسته دار استفاده کنید.حتی بهتر است برای برداشتن اشیا از یک وسیله ی مخصوص گرفتن آنها استفاده کمک بگیرید.هیچوقت عصا یا واکر کس دیگری را قرض نگیرید.مطمئن شوید که عصا یا واکرتان سایز مناسب شما باشد.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

اتاق را روشن نگه دارید:بینایی با بالا رفتن سن کاهش پیدا می کند و دیدن اشیاء و موانع در نور کم سخت تر می شود.بنابراین نور اتاقهایتان را بیشتر کنید.کلیدهای چراغها را در نزدیکی ورودی درها و در بالا و پایین پله ها قرار دهید.از تعداد زیادی چراغها کمک بگیرید و تعدادی چراغ قوه را در دسترستان قرار دهید تا در صورت لزوم استفاده کنید.در طول روز پرده های پنجره ها را باز نگه دارید تا اجازه ی ورود نور به اتاقتان داده شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مراقب حیوانات اهلیتان باشید:سگ ها و گربه ها همراهان خوبی هستند.ولی به راحتی ممکن است زیر دست و پایتان بیایند.هر ساله حدود 21000 فرد مسن به علت برخورد با حیوانات خانگیشان به اورژانسها مراجعه می کنند(در آمریکا).به حیوانات خانگی اجازه ندهید که مستقیما در کنار تخت یا صندلیتان بخوابند ،چرا که ممکن است زیر دست و پایتان قرار گیرند.اسباب بازیها و ظروف غذایتان را از مسیر حرکتتان دور نگه دارید.اگر غذایی جایی ریخته باشد همان موقع آن را تمیز کنید.حتی شما می توانید به گردن حیوانتان یک زنگوله آویزان کنید که در زمانی که نزدیکتان باشد شما را آگاه کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدار مصرف الکلتان را محدود کنید:عجیب نیست که مصرف الکل زیاد می تواند باعث افزایش احتمال افتادن شود.وقتی که شما الکل نوشیده باشید راه رفتنتان ناپایدار است.ولی مصرف زیاد الکل می تواند به خود استخوانها هم صدمه بزند.الکل می تواند مانع ورود کلسیم به استخوانهایتان شود و آنها را تردتر و شکننده تر بکند.آیا تشنه هستید؟یک لیوان شیر تقویت شده با کلسیم یا آبمیوه ی تقویت شده و یا یک اسموتی درست شده با ماست کم چرب بنوشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به فکر تغییر عینکتان باشید:داشتن عینکهای دوکانونی و سه کانونی گاهی دیدن خط مستقیم را سخت تر می کند.در زمان راه رفتن استفاده از پله و فعالیت های بیرون از خانه ،استفاده از عینک های تک کانونی می تواند به شما کمک کند که بهتر ببینید و کمتر بیفتید.بررسی کنید که کدامیک از آنها برای شما بهتر است.اگر شما خیلی فعال نیستید تغییر دادن عینکهایتان ممکن است باعث سردرگمیتان بشود.هرساله با یک چشم پزشک در مورد انتخاب عینکتان مشورت بکنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چگونه افتادن را یاد بگیرید:حتی اگر شما بیفتید،راههایی وجود دارد که احتمال آسیب دیدنتان را کم کند. به یاد داشته باشید:غلت بخورید و نیفتید! اگر شما لیز خوردید و هیچ چیزی برای گرفتن وجود نداشت یکی دو قدم سریع بردارید تا تعادلتان را به دست آورید.اگر هیچ راهی برای جلوگیری از افتادن وجود نداشت خودتان را با غلتانیدن از افتادن مستقیم نجات دهید.سعی کنید روی لگنتان سقوط نکنید.


 

 

 

 

 

 

 

 

مترجم و ویرایشگر : دکتر شهرام اعظمی

منبع : دکتر پیک