یک متخصص ارتوپدی در گفت‌وگو با کارمندپرس: ایجاد دردهای گردن به دلیل کج نشستن/ هر مبلی مناسب نشستن نیست ایجاد دردهای گردن به دلیل کج نشستن/ هر مبلی مناسب نشستن نیست یک متخصص ارتوپدی گفت: باید هنگام نشستن گردن را در حالت مستقیم قرار دهیم و ساعتی یک بار کمی تحرک داشته باشیم تا عضلات کمر و گردن تغییر وضعیت دهند. دکتر سید محمد جزایری در گفت‌وگو با کارمندپرس، درباره مراقبت‌های گردن گفت: رابطه کار و آناتومی بدن در کشور ما رعایت نمی‌شود و وضعیت بدن بر حسب شغلی که افراد دارند قرار داده نمی‌شود. وی در ادامه افزود: کارمندی که هشت ساعت فعالیت اداری دارد به وضعیت نشستن خود توجهی ندارد و کج می‌نشیند و کاغذ را نیز کج روی میز کار خود قرار می‌دهد حال تصور کنید آن شخص این حالت را به مدت 30 سال ادامه دهد این مسئله باعث می‌شود که فرد به انحراف ستون فقرات، کمر درد و آرتروز مبتلا شود. این متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه نشستن، خوابیدن، و کار کردن با رعایت درست اصول اساسی سلامت گردن محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: برای داشتن گردن سالم باید نکاتی را در نظربگیریم در اموری مانند نقاشی و تایپ تا جایی که می‌توانیم نباید گردن را خم کنیم و حالت سر باید مستقیم و روبه جلو باشد. جزایری ادامه داد: افراد در هنگام نوشتن یا نقاشی کردن ساعتی یک بار از کار بلند شده و گردن را به سمت بالا، پایین، چپ و راست حرکت دهند تا با نگه داشتن سر بر روی گردن این عضو خسته نشود و به آن استراحت داده شود. به هنگام خواب از بالش با ارتفاع بلند استفاده نکنید وی درباره مراقبت از گردن هنگام خوابیدن گفت: یک عادت نادرست رایج این است که فرد هنگام خواب از بالش با ارتفاع بلند استفاده می‌کند به دلیل این‌که این نوع بالش گردن را در طول شب خم می‌کند، باعث بروز آرتروز می‌شود بنابراین باید از بالشی استفاده کرد که سر و تن در امتداد یکدیگر باشند و حتی بهتر است که بالش گردی در گودی گردن قرار داده شود. درد گردن و اسپاسم عضلانی این متخصص ارتوپدی ادامه داد: سرما، باد سرد، استرس و در یک وضعیت قرار دادن گردن نیز ممکن است باعث درد یا اسپاسم عضلات در طول سالیان شود. جزایری درباره مراقبت از گردن هنگام رانندگی تاکید کرد: در طول رانندگی طولانی لازم است که کمی ماشین را متوقف کرده و گردن را به بالا، پایین، چپ و راست حرکت دهیم تا گردن سالمی داشته باشیم. وی درباره مراقبت از گردن به هنگام نشستن و استفاده از صندلی اظهار کرد: بهترین نوع صندلی به گونه‌ای است که وقتی فرد بر روی آن می‌نشیند پشت کمر خالی نباشد و به صندلی کاملا چسبیده باشد. این متخصص ارتوپدی در ادامه افزود: بهتر است نشستن روی مبل نیز به گونه‌ای باشد که پشت فرد را پر کند و نیاز به استفاده از کوسن نباشد زیرا کوسن برای استفاده از مبل‌هایی است که عرض زیادی دارند و فرد برای تکیه دادن نیاز به استفاده از کوسن دارد در این حالت فرد باید خود را بر روی مبل عقب بکشد و این نوع مبل برای درست نشستن مناسب نیست. جزایری در ادامه درباره مبل خوب افزود: مبلی خوب است که پایه صندلی برجسته داشته باشد تا گودی کمر را پر کند، همچنین دارای دسته باشد، مبل باید آنچنان کوتاه باشد که شیب زانوی فرد به طرف کشاله ران باشد این نوع مبل باعث می‌شود عضلات گردنی آرامش داشته باشند. پس از هر ساعت نشستن با کمی تحرک وضعیت عضلات را تغییر دهید جزایری با بیان این‌‌که زیاد نشستن برای فرد مناسب نیست، ابراز داشت: کارمندان باید راست بنشینند و چهار پایه زیر پایشان قرار دهند تا شیب پا حفظ شود و عضلات کمردچارگرفتگی نشود همچنین آنان باید هر یک ساعت یک بار کمی تحرک داشته باشد تا عضلات تغییر وضعیت دهند. بهترین حالت مطالعه این است که گردن در حالت مستقیم باشد این متخصص ارتوپدی درباره مراقبت از گردن هنگام مطالعه تصریح کرد: برخی عادت دارند که خوابیده مطالعه کنند اما دمرخوابیدن مضراست و تمرکز را کاهش می‌دهد به شکلی که مطالب کمتر در حافظه باقی می‌ماند؛ بهترین حالت مطالعه این است که گردن در حالت مستقیم باشد، کتاب را به فاصله 20 تا 25 سانت گرفته باشیم، نورکافی از سمت چپ وارد شود، به گونه‌ای که نور شدید نباشد و برروی صفحه کاغذ انعکاس نداشته باشد. هر نوجوانی قوز ندارد! جزایری درباره مراقبت از کودکان و نوجوان در حال رشد اذعان کرد: آنچه به شکل جدی در کلینیک‌ها دیده می‌شود این‌که ظاهرا فرد دارای قوز است و تقاضای قوز بند دارد در صورتی که این قوز نیست و به دلیل بد نشستن ستون مهره‌های کمر قوز پیدا کرده است و نیازی به قوزبند نیست بلکه باید با تقویت عضلات شانه و مهره‌های پشتی و کمری باعث تقویت این عضلات شد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی کارمند پرس

www.asiaaximed.com