حقایق شگفت‌انگیز درباره‌ قلب:

 تقریباًهمه‌ افراد از تأثیرات مضر رژیم غذایی نادرست و ورزش نکردن روی قلب آگاهی دارند. اما عوامل مخفی متعددی با اثر سوء روی قلب وجود دارد که اغلب افراد از آن ناآگاهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشکلات دندانی:

احتیاج به انگیزه‌ بیشتری برای مسواک زدن دارید؟ پس بد نیست بدانید مشکلات لثه و دندانها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

 

راه‌حل:استفاده از مسواک و نخ دندان به‌طور مرتب و چکاپ دندانها و لثه‌ها هر 6 ماه یک‌بار توسط دندان‌پزشک.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شیفت کار شبانه و حتی ساعات کاری نامنظم روزانه،‌ خطر حمله‌ قلبی را افزایش می‌دهد.

 

راه‌حل: ورزش، رژیم غذایی مناسب، ترک سیگار و چکاپ مرتب قلب توسط پزشک.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استرس ناشي از ماندن در یک ساعت ترافیک خطر حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. آلودگی صوتی ناشی از بوق ماشین‌ها این خطر را می‌افزاید.

 

راه‌حل: گوش کردن به موسیقی آرامش‌بخش و صحبت کردن با افراد داخل ماشین.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یائسگی زودرس:

یائسگی قبل از سن 46 سالگی خطر حمله قلبی یا سکته‌ی مغزی را در زنان 2 برابر می‌کند.

 

راه‌حل: سایر عوامل خطر قلبی‌تان را با پزشک خود بررسی کنید و آن‌ها را کاهش دهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خروپف در خواب:

صدای خروپف شما در خواب نه‌تنها همسرتان را آزار می‌دهد، بلکه نشانی از یک خطر جدی برای قلب شماست.آپنه خواب فشارخون شمارا بالا می‌برد، ضربان قلب شمارا نامنظم می‌کند و خطر نارسایی قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

 

راه‌حل: با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هپاتیت C:

هرچند در هپاتیت C کلسترول و فشارخون پایین‌تر است ولی در کل خطر بیماری‌های قلبی بیشتر است.

 

راه‌حل: با پزشک خود مشورت کنید و با کمک وی از نشانه‌های قلبی کاملاً مطلع باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خواب ناکافی:

خوابیدن کمتر از 6 ساعت در طول شب، خطر ابتلا به فشارخون ، کلسترول بالا ، چاقی ،دیابت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. خوابیدن بیشتر از 9 ساعت هم شانس دیابت و سکته‌ مغزی و قلبی را بالا می‌برد.

 

راه‌حل: سعی کنید 7 تا 9 ساعت در طی شب بخوابید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ازدواج ناموفق:

یک شریک زندگی بد،‌سلامت روان و قلب شمارا به خطر می‌اندازد؛ البته برعکس آن‌هم صدق می‌کند.

 

راه‌حل: مشورت با روان‌پزشک یا روان‌درمانگر خانواده.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تنهایی:

گذراندن وقت باکسانی که دوستشان دارید نه‌تنها روحیه‌ شمارا بالا می‌برد، بلکه قلبتان را هم قوی می‌کند.

 

راه‌حل: معاشرت با دوستان و یا حتی نگهداری سگ یا گربه.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکم بزرگ:

هر افزایش وزنی برای قلب مضر است، ولی چربی دور شکم از همه بدتر است و حتی فشارخون و کلسترول شمارا بالا می‌برد. دور کمر بیشتر از 89 سانتیمتر در خانم‌ها و بیشتر از 101 سانتیمتر در آقایان نیاز به مشورت با پزشک دارد.

 

راه‌حل: رژیم غذایی و ورزش.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تماشای طولانی‌مدت تلویزیون:

هر یک ساعت تماشای روزانه‌ تلویزیون می‌تواند شانس بیماری قلبی را تا 20 درصد بالا ببرد.

 

علت: نشستن طولانی‌مدت.

 

راه‌حل: کاملاً مشخص است!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شروع ناگهانی ورزش به‌صورت زیاد:

اگرچه ورزش برای قلب مفید است، اما اگر از قبل عادت به انجام آن ندارید با مدت‌زمان کوتاه و شدت کم، آن را شروع کنید تا تحمل فعالیت شماتدریجی بالا برود.

 

راه‌حل: برای آگاهی از حداقل سطح ورزشی که می‌توانید در آغاز انجام دهید، با پزشکتان مشورت کنید.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مترجم و ویرایشگر : دکتر مریم خرمشاهی (متخصص قلب و عروق)

منبع : دکتر پیک